Liikeideoita vasta-alkajille

Liikeideoita vasta-alkajille

Richard Branson, Bill Gates ja Steve Jobs. Nämä nimet tunnetaan ympäri maailmaa ja ne ovat kaikkien tiedossa siksi, että kaikilla näillä henkilöillä on ollut, tai on vieläkin, erittäin menestyvä yritys. Kukaan näistä herroista ei kuitenkaan saanut firmaansa syntymälahjana. Kaikilla sen sijaan on ollut intoa, rautainen tahto, älykkyyttä – ja loistava liikeidea. Yritys ilman kunnon liikeideaa – no, se on kuin laiva ilman kapteenia.

Mitä jos haaveena on oma yritys, ja kenties jotain tuntumaa on siitä mitä haluaisi tehdä, mutta ei ehkä tunnu olevan riittävästi tietoa tai taitoa asioiden eteenpäin viemiseksi? Silloin kannattaa laittaa mietintämyssy päähän ja käydä läpi muutamia vaiheita saadakseen selville onko oma idea tarpeeksi hyvä. Katsomme tässä muutamia askelia, joita kannattaa ottaa, ja varsinaisista yrityksen perustamisasioista löytyy neuvontaa vaikkapa asiantuntijasivustoilta netistä. Mitä odottaa toimivalta liikeidealta, ja minkälaisia ovat tulevaisuuden bisnesideat?

Toimiva liikeidea ja sen testaaminen

Jotkut asiantuntijat ovat sanoneet, että hyvällä, toimivalla liikeidealla on kaksi tärkeää perustaa. Ensinnäkin sen täytyy ratkaista jonkinlainen ongelma, ja toisaalta ihmisten täytyy haluta maksaa palvelusta tai tuotteesta, jotta tämän ongelman pystyy ratkaisemaan. Muita perusasioita ovat muun muassa se, ettei aloittaminen vaadi paljon pääomaa, ja että idea ei voida helposti kopioida. Ajatellaanpa vaikka pizzerian tai kahvilan perustamista. Näihin yleensä tarvitaan paljon pääomaa, tarvitaan liiketilat, katteet ovat varsin pieniä, ja kilpailu on melko kovaa; tuntuu että kaikki ovat saaneet saman idean! Yleensä tämä ei ole kovin hyvä liikeidea, tosin jos markkinat on huolellisesti tutkittu ja kaikki asiat selvitetty, voi hyvinkin olla, että bisnes saa tuulta alleen.

Miten voit sitten testata liikeideaasi etukäteen? Kallis ja hidas keino on teettää kattava markkinatutkimus. Jos kuitenkin taskunpohjalta ei löydy ihan tällaiseen rahaa, on hakusanatutkimus päivän sana. Siinä yksinkertaisesti tutkitaan, kuinka paljon Googlessa tehdään ideaasi liittyviä hakuja. Voit tehdä hakusanatutkimuksen itse käyttämällä Googlen avainsanojen suunnittelijaa tai jotain vastaavaa ohjelmistoa, tai jos kukkaronnyörit antavat periksi, voit tilata tutkimuksen ammattilaiselta. Tai sitten voit luoda laskeutumissivun: verkkosivuston, jonka tarkoituksena on saada kävijät esimerkiksi tilaamaan uutiskirje. Näin saat selville kiinnostaako asia ihmisiä, ja voit testata liikeideaasi etukäteen vaikkei tuotetta tai palvelua ole edes vielä olemassakaan.

kokeilla kevytyrittäjyyttä

Ennen varsinaisen yrittäjyyden aloittamista voi olla hyvä kokeilla kevytyrittäjyyttä. Sen avulla voit vaikka pysyä palkkatyössäsi, ja samalla testata miten käytäntö sujuu tämän liikeideasi parissa. Näin ei tarvitse suoraa päätä jättää tuttua ja turvallista työtä ennen kuin tiedät kuinka isoihin saappaisiin sitä oikein, on hyppäämässä.

Tulevaisuuden liikeideoita

On montakin työtä, jota voit tehdä kotoa käsin, ja näin säästää huomattavasti kustannuksissa. Oletko esimerkiksi jonkin alan asiantuntija? Voit perustaa nettiin verkkokurssin ja näin myydä osaamistasi ihmisille. Entä osaatko sujuvasti jotain vierasta kieltä? Kääntäjille löytyy aina töitä, työtä voi tehdä missä vain ja mihin aikaan tahansa, mutta totuuden nimissä tässä työssä ei ole kaikkein parhaimmat palkat. Bloggaaminen ei nykyisin ole mitään huikentelua, vaan ihan vakavasti otettavaa työtä. Monet ihmiset Suomessakin tienaavat elantonsa bloggaamalla, ja parhaat ansaitsevat jopa kuusinumeroisia summia vuodessa. Jos vain löydät mielenkiintoisen aihealueen, josta kirjoittaa, voit saada yhteistyösopimuksia ja tehdä affiliate-markkinointia. Affiliate-markkinoinnissa mainostaja maksaa julkaisijalle tuloksista, esimerkiksi prosenttiosuuden myynneistä, jotka saadaan bloggarin sivuston kautta ilmaantuneista kävijöistä. Hakukoneoptimoijille, tubettajille, virtuaaliassistenteille ja WordPress-osaajillekin löytyy aina kysyntää.

Jos haluat työskennellä vähän muuallakin kuin kotiympyröissä, ja olet hyvä valokuvaamaan, voit myydä osaamistasi sillä saralla. Esimerkiksi hää- ja juhlatilaisuuksin kaivataan usein ammattilaista ikuistamaan muistot, tai kuvia voi myydä myös kuvapankkien kautta. Uusi taksilaki mahdollistaa kenen tahansa unelman taksikuskin työstä, ja hinnoittelukin on vapaata. Tai oletko aina halunnut tehdä omia oluita? Pienpanimobuumi ei ota laantuakseen, ja jos rahkeita riittää, on tämä nouseva ala.

Monia hyviä bisnesideoita siis löytyy aloitteleville yrittäjille, ja ahkeruus tässäkin asiassa varmasti palkitaan. Mutta kannattaa muistaa edetä faktojen perusteella, ottaa haltuun digimarkkinointikanavat, ja ennen kaikkea keskittyä omiin ydinosaamisalueisiinsa ja jättää haihattelut ja mututuntumat pois. Onnea uudelle yrittäjälle!

Comments are closed.